Canyon to Coast: een MTB-avontuur in de Pyreneeën

Voor de tweede keer dit seizoen werd de TransPyreneeën Canyon to Coast gereden. De eerste versie was in juni en nu, eind september, volgden twee versies een dag na elkaar. Ik had de eer om deze bijzondere reis te mogen begeleiden en gidsen samen met collega Jaco en chauffeurs Ed en Bertus.

TransPyreneeën Canyon to Coast

Met heel veel zin, motivatie en een paar goede benen reisde ik samen met Jaco vol verwachting naar de Hendaye aan de Atlantische Oceaan. Daar troffen we een enthousiaste groep van 16 mountainbikers die samen met ons het avontuur aangingen om vanaf Ainsa, in het midden van de Pyreneeën, in zes dagen naar de Hendaye te fietsen.

Mix tussen de Gran Canyon en de Dolomieten

De auto’s werden geparkeerd in Hendaye, de fietsen ingeladen in onze vrachtwagen en zelf stapten we in een luxe bus die ons naar de startplaats in Ainsa bracht. In Ansia aangekomen controleerden we onze bikes en bereidden we ons voor op de eerste etappe via de briefing en met een heerlijk Spaans diner.

De eerste etappe bracht ons naar de canyon van Ordesa. Om daar te komen moesten er wel eerst maar liefst 1600 hoogtemeters geklommen worden. Nog niet eerder had ik zo’n bijzondere canyon gezien die een soort mix is tussen de Gran Canyon en de Dolomieten. Na veel foto’s en uitgebreid genoten te hebben van dit bijzondere stukje Pyreneeën daalden we af naar Torla, waar we zouden overnachten. Hier leken we terug in de tijd te gaan.

De volgende dag gingen we verder westwaarts van Torla naar Jaca. We daalden heel veel af en reden veel uitdagende trails op een mooie, ruige ondergrond.

Switchbacks

TransPyreneeën Canyon to Coast

Voor alle mountainbikers, 2 duo’s, een groepje van 8 Amsterdammers en een gegidste groep Rotterdammers inclusief Huub, werd er vanuit Jaca gestart met een klim van 400 hoogtemeters gevolgd door een schitterende trailafdaling van maar liefst 62 switchbacks. Genoeg mogelijkheid dus om je switchback techniek te verbeteren.

Daarna reden we een aaneenschakeling van felle klimmetjes gevolgd door technische singletrails. Moe, voldaan en onder de krassen en schrammen van de typische stekelstruiken uit de Pyreneeën kwamen we aan in Torla. Wat een rit!

Tijdens de vierde rit reden we het Baskenland in van Torla naar Ochagavia. We vertrokken met grijs en droog weer, maar eindigden drijfnat in de volgende etappeplaats. Ondanks de regen reed iedereen toch de volledige rit uit met een monsterlijke gravelklim aan het eind van de etappe. Gelukkig werden we door de chauffeurs ontvangen in een heerlijk hotel waar ons konden opfrissen onder de douche of in het zwembad..;-)

Het Woud van Irati

De laatste twee dagen gingen uitsluitend nog door het Baskenland en werden als de mooiste ritten van de week beschouwd. Dit had ook te maken door veelzijdige vegetatie, de ongereptheid en de onherbergzame natuur. Het grootste deel van de vijfde etappe reden we door het woud van Irati. Een uitgestrekt bos van dennen en beuken met een zeer mysterieus karakter.

Na een gemeenschappelijke lunch - die bestond uit cortado’s, cola’s en boccadilla’s in een barretje dat we deelden met veel pelgrims die naar Santiago de Compostella op pad waren - reden we de grens over het Franse Baskenland in. Hier werd de omgeving nog ruiger en indrukwekkender. Veel kilometers kwamen we niemand tegen in dit dunbevolkte gebied en reden we trails die wellicht maar enkele keren per jaar gereden worden.

Het Baskenland

TransPyreneeën Canyon to Coast
In Elizondo maakten we ons op voor de laatste etappe van de week naar de finish aan de Atlantische Oceaan. We vertrokken met typisch Baskische weer: miezer met flarden van nevel en mist. Prima weer met veel zuurstof in de lucht om de eerste klim te overwinnen. Bovenop de top gingen de hemelpoorten nog één keer open, daarna brak de zon door en hadden we schitterend uitzicht op de oceaan op de top van de tweede klim. Vanaf die laatste top denderden we naar de kust waar we op het strand ontvangen werden door Ed en Bertus met bubbels.

Traditiegetrouw fristen we ons op in zee, die heerlijk op temperatuur was met 20 graden. Na onszelf en de fiets gewassen te hebben sloten we de week af met een welverdiend Baskisch diner. We hebben genoten van al het moois dat de Spaanse Pyreneeën te bieden hebben op mountainbike gebied. En ikzelf was verrast door de schoonheid en de ongereptheid van de natuur en omgeving. Volgend jaar weer!

Bekijk de foto's

TransPyreneeën Canyon to Coast

Bekijk meer foto's in het Facebook album

Wil je ook mee met TransPyreneeën Canyon to Coast MTB?

Bekijk data en klik door voor de informatie en prijzen.

TransPyreneeën Canyon to Coast MTB
of bekijk alle fietsreizen

Frankrijk
FRA
Spanje
ESP
Reis voorbij

TransPyreneeën canyon to coast 2024

MTB-en in de Pyreneeën, 6 etappes van canyon tot coast over de mooiste trails.